Handelen vanuit visie

Ik sta even stil en dat is een hele vooruitgang.

Bertolt Brecht

Waarom doe je wat je doet? Waarom ging je in het onderwijs? Waarom solliciteerde je voor die directiefunctie? Waarover ging je laatste nascholing en van waaruit kwam je interesse?

Voor we het weten zijn we zo hard in onze actiemodus geschoten dat handelen en beslissen voortkomt vanuit de vorige stap, vanuit actie/reactie, vanuit de flow van het moment, vanuit steeds maar verder gaan want we moeten vooruit.

Valt er nog een lijn te ontdekken? Houd je nog overzicht? En misschien wel de belangrijkste vraag: Waarvoor deed je het ook alweer? Waarom ging je in het onderwijs? Wat wou en wil je bereiken?

Merk je dat de rode draad zoek is? Dat de aandachtspunten en acties enkel uitbreiden? Wat is dan belangrijk om te doen, als leerkracht, als directie, als school?

Je kan de hoekstenen van jouw onderwijs nog eens opzoeken? Zo kunnen acties en aandachtspunten onder het licht gehouden worden. Zo kan je vanuit de bestaande hoekstenen het fundament verstevigen en weet iedereen weer waarvoor de school staat.

Of lijkt het je zinvol om naar aanleiding van recente veranderingen, van een druk schooljaar, van het aankomende nieuwe beleidsplan… even de boel de boel te laten en met zijn allen stil te staan. Samen nadenken over wat onderwijs in deze tijd kan bieden, over hoe je als school in deze samenleving wil fungeren, over wat dit betekent voor het onderwijs in de klas, wat dit vraagt van je leerkrachten. De acties en aandachtspunten die daaruit voortvloeien kunnen zorgvuldig bedacht en samen gedragen worden.



Wil je als school werk maken van een gedragen visie?
Neem gerust contact met me op.
Ik help jullie graag verder met een plan op maat.