Ouderbetrokkenheid

Er wordt veel over geschreven en veel van gevonden. Door leerkrachten en directies, door ouders en zelfs door kinderen. Maar wat houdt het precies in? Waar is het goed voor en hoe pak je het dan aan?


Nu ik zelf als ouder aan de schoolpoort sta is mijn beeld over de ontwikkeling van kinderen vollediger geworden. In de opleiding als leerkracht leer je veel, ook over het belang van een goede communicatie met ouders. Maar pas door te ervaren hoe ik als ouder mijn kind zie groeien en ontwikkelen, gaan kwartjes vallen en theorieën leven.


Ouders zijn sowieso betrokken bij wat hun kinderen meemaken. Dus ook bij het schoolgebeuren. Daar mag je vanuit gaan. Hoe die betrokkenheid zich uit, zal bij iedere ouder anders zijn. Het zal van eerdere (school)ervaringen afhangen of hun handelen vertrekt vanuit voorzichtigheid, angst, vertrouwen, ongenoegen of tevredenheid. Dit brengt een leerkracht of school gewild of ongewild al snel bij twee vragen:

  • Hoe wil je de betrokkenheid van ouders in de school aanwenden. Hoe wil je erop inspelen? Op hun vragen, hun mening, hun ideeën… En hoe hou je oog voor de balans hierin?
  • Verloopt de manier waarop de betrokkenheid zich uit op een fijne manier of zie je dit liever anders? Hoe zou je dit eventueel kunnen ombuigen?

Of je hiermee aan de slag wil gaan zal in grote mate afhangen van het belang dat je eraan hecht. Waar het bij onderwijs in de kern om gaat is voorwaarden scheppen om kinderen tot ontwikkeling en leren te brengen. Het besef dat je hierin als school niet alleen staat (een kind leert ook thuis), is een belangrijke stap. Ouderbetrokkenheid steunt dus op het gezamenlijke belang van ouders en school om de ontwikkeling van kinderen te begeleiden.



Samen met ouders op pad gaan kan op verschillende manieren.
Wil je je hier als leerkracht of school verder in verdiepen?
Neem gerust contact met me op.
Ik help jullie graag verder met een plan op maat.